Rett betegnelse er vel ullborre, men i og med at det er en tistelliknende plante som ofte omtales noe nedsettende som tistel og også tilhører samme familie som er kurvplantefamilien så kan kanskje valgte tittel forsvares. Også løvetann havner innunder tistelbetegnelsen av og til i og med at den regnes som ugras. Kanskje har dette sin bakgrunn i Bibelen der tistler og ugras blir brukt i nedsettende betydning allerede fra Mosebøkene og flere ganger framover i tid.
http://pbase.com/kneppen
Siden jeg er en som elsker sterke farger og gjerne kontrastfarger så må jeg vel si meg fornøyd her.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_480188} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ingen tvil om at dette er et Roar-bilde. Er selvfølgelig nok å se på rammen, men nå tenkte jeg på det innenfor. Sterke farger, sterkt lys, flussete blader. Her lyser det ugress lang vei. Jeg liker det. Og jeg setter pris på at du går dine egne veier på tross av.... Det er morsomt å se dine bilder på dotten, og også å få dine konstruktive kommentarer.
: ) Solvår
Rune N.
En billedkommentar underveis:
Bakgrunn øvre del: Fin farve, godt bak hovedmotivet. Bakgrunn nedre del: Noe lysere, kanskje litt for lett?
Grønt bladverk, er hardt belyst. Får frem det rufsete i bladene. Stilk, er meget detaljert. Blomster, hardt belyst, nesten utbrent i enkelte partier. Det ser nesten ut som her er belyst med flere punktbelysninger. Får en mystisk 3-d følelse. Etterarbeidet er som vanlig bra. Som helhet minner dette mye om reklamebilder/kryssprossesert film. Hvis dette var meningen, har du lyktes bra.
Roar K.
Solvår Berg:
Setter også pris på dine kommentarer. Når det gjelder mine bilder så er de sjelden, men kan ikke si aldri kopi av virkeligheen. Jeg tenker mer maleri enn foto. Ser vel ikke helt poenget i at alle skal kopiere og lage dønn likt natur og annen virkelighet. Mine bilder blir ofte til under veis. Noen benekter at en del av det jeg lager er foto også. Dem om det. Jeg jobber mer som maleren som står foran sitt hvite lerret og ikke vet hva det i ferdig stand skal bli. Når RAW fila ligger foran meg så tar jeg de første tastetrykk og så ser jeg under veis hvilken retning det tar. Noen ganger eller svært ofte faktisk forsøker jeg å lage et "normalt foto", men får det ikke så bra som jeg ville og da er det skapertrangen melder seg, trangen til likevel å få noe ut av det som kanskje mer heller i maleriets retning enn i fotografiets retning. Kanskje er jeg det sorte fåret som går mine egne veier istedenfor å dilte etter resten av saueflokken. Når jeg skriver kommentarer er det anderledes. Der forsøker jeg å holde meg til fotografiets regler og gi mine råd og tips som folk kan bruke eller kaste som de vil.Noen ganger gir jeg nok også ide'er til å lage noe som krever harde spakdragninger hvis jeg ser at mulighetene til å få et vanlig foto ut av det er bortimot håpløst.
Rune Nilsen:
Kanskje finner du en del av svarene i det jeg skrev over her. Hva dette bildet gjelder så er bildet etterarbeidet under ett, dvs. ingen av bildets deler har fått spesialbehandling. Bakgrunnen fremkom som den er gjennom prosessen - ikke bluret av meg. De grove strukturene skyldes antagelig hardt beskåret. Noe av lyset skyldes kanskje at jeg hadde hardt ettermiddagslys rett bakfra.Jeg liker bildet sjøl, men har en mistanke om at dette nok blir litt for hard kost for de som bare tenker fotografisk. Jeg tenker ofte mer lik det bildet jeg har inni hue enn det som ligger foran meg.
Takker så mye for kommentarene.
Roar
Rune N.
Ikke hard kost i det hele tatt. Jeg liker at du lager bilder som ikke er av type: Fjærplytt 2413A
Solvår B.
Ikke hard kost for meg heller. Jeg fryder meg! MEN har en god vei å gå for å bli så selvsikker rent fotografisk at jeg kan gå mine egne veier. Egentlig liker jeg både og. Det tradisjonelle og det eksperimentelle. Litt Ole Brum, jeg, skjønner du.
: ) Solvår
Avsluttet .
Blir litt for ekstremt synes jeg. Selv om jeg selv liker å snekre, blir dette litt for mye av det gode.
mvh arild
Roar K.
Ja, jeg skrev det jo over her at dette nok var for hard kost for de som foretrekker normale fotos.
Roar
Eivind J.
For min egen del prøver jeg nok å komme så nær naturen og virkeligheten (hva nå det enn måtte være) som mulig.
Har allikevel stor sans for andres,og din kunstneriske skaperevne. Det er bare en del av det som gjør fotografiet så unikt- individualiteten kan få fri utfoldelse,til innspirasjon og nye inntrykk for en selv og andre.
Normale fotos er vel like sjeldne som normale mennesker- men tradisjonalitet og forutsigbarhet er jo relativt forventet.
Ang. Tistel: kanskje litt mye rom til høyre,har dette noe med diagonalen ifra oppe til venstre,mot nede til høyre?
Syns den maleriske effekten er meget bra!
Mvh. EivindJ.
Roar K.
Her er du vel inne på en regel i fotografiet som sier at man bør ha mer luft foran enn bak motivet for å gi en følelse av at motivet enten det er en plante som her, et menneske, båt, bil dyr, skulptur osv. er på vei inn i bildet. Her har jeg med vilje latt planten bli en aning skråstilt så du har så absolutt et poeng med diagonalen du nevner for den gir intrykk av å være på vei fra venstre mot høyre. Hadde jeg valgt litt mindre luft til høyre hadde det blitt en midtstillingsfølelse hvilket gir dårligere perspektiv og spenning i bildet. Hadde jeg tatt så mye at vi hadde fått mindre foran enn bak så dukker følelsen av at motivet er på vei ut av bildet. Dessuten har vi det med vår naturlige leseretning som får oss til å føle det naturlig å gå fra venstre mot høyre.
Takker så mye for din utfyllende kommentar.
Roar
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
: ) Solvår
Bakgrunn øvre del: Fin farve, godt bak hovedmotivet. Bakgrunn nedre del: Noe lysere, kanskje litt for lett?
Grønt bladverk, er hardt belyst. Får frem det rufsete i bladene. Stilk, er meget detaljert. Blomster, hardt belyst, nesten utbrent i enkelte partier. Det ser nesten ut som her er belyst med flere punktbelysninger. Får en mystisk 3-d følelse. Etterarbeidet er som vanlig bra. Som helhet minner dette mye om reklamebilder/kryssprossesert film. Hvis dette var meningen, har du lyktes bra.
Setter også pris på dine kommentarer. Når det gjelder mine bilder så er de sjelden, men kan ikke si aldri kopi av virkeligheen. Jeg tenker mer maleri enn foto. Ser vel ikke helt poenget i at alle skal kopiere og lage dønn likt natur og annen virkelighet. Mine bilder blir ofte til under veis. Noen benekter at en del av det jeg lager er foto også. Dem om det. Jeg jobber mer som maleren som står foran sitt hvite lerret og ikke vet hva det i ferdig stand skal bli. Når RAW fila ligger foran meg så tar jeg de første tastetrykk og så ser jeg under veis hvilken retning det tar. Noen ganger eller svært ofte faktisk forsøker jeg å lage et "normalt foto", men får det ikke så bra som jeg ville og da er det skapertrangen melder seg, trangen til likevel å få noe ut av det som kanskje mer heller i maleriets retning enn i fotografiets retning. Kanskje er jeg det sorte fåret som går mine egne veier istedenfor å dilte etter resten av saueflokken. Når jeg skriver kommentarer er det anderledes. Der forsøker jeg å holde meg til fotografiets regler og gi mine råd og tips som folk kan bruke eller kaste som de vil.Noen ganger gir jeg nok også ide'er til å lage noe som krever harde spakdragninger hvis jeg ser at mulighetene til å få et vanlig foto ut av det er bortimot håpløst.
Rune Nilsen:
Kanskje finner du en del av svarene i det jeg skrev over her. Hva dette bildet gjelder så er bildet etterarbeidet under ett, dvs. ingen av bildets deler har fått spesialbehandling. Bakgrunnen fremkom som den er gjennom prosessen - ikke bluret av meg. De grove strukturene skyldes antagelig hardt beskåret. Noe av lyset skyldes kanskje at jeg hadde hardt ettermiddagslys rett bakfra.Jeg liker bildet sjøl, men har en mistanke om at dette nok blir litt for hard kost for de som bare tenker fotografisk. Jeg tenker ofte mer lik det bildet jeg har inni hue enn det som ligger foran meg.
Takker så mye for kommentarene.
Roar
: ) Solvår
mvh arild
Roar
Har allikevel stor sans for andres,og din kunstneriske skaperevne. Det er bare en del av det som gjør fotografiet så unikt- individualiteten kan få fri utfoldelse,til innspirasjon og nye inntrykk for en selv og andre.
Normale fotos er vel like sjeldne som normale mennesker- men tradisjonalitet og forutsigbarhet er jo relativt forventet.
Ang. Tistel: kanskje litt mye rom til høyre,har dette noe med diagonalen ifra oppe til venstre,mot nede til høyre?
Syns den maleriske effekten er meget bra!
Mvh. EivindJ.
Takker så mye for din utfyllende kommentar.
Roar